آشنایی با لید aVR- و سیستم نمایش کابررا

منظور از لید aVR- چیست؟

اگر به شکل توجه کنید، فاصله هر لید اندامی از لید دیگر 30 درجه است بجز در لید های I و II. این مورد با تعریف لید -aVR برطرف می شود. (برای -aVR عبارت inverted aVR نیز استفاده می شود). سیستم نمایش کابررا از لید aVR- بهره می گیرد.

معلوم شده است که استفاده از لید -aVR معنی دار نیز هست و به تفسیر ECG کمک می نماید (برای مثال در تفسیر ایسکمی میوکارد اینفریور و لترال و محور الکتریکال قلب).

لید aVR- و سیستم نمایش کابررا

استفاده از لید aVR- بجای لید aVR، جزئی از  فرمت (سیستم) کابررا برای نمایش لیدهای نوار قلب است (The Cabrera format of the 12-lead ECG) و کالج قلب آمریکا (ACC)، جامعه کاردیولوژی اروپا (ESC) و سازمان قلب آمریکا (AHA) در سال 2009 توصیه کرده اند که از این فرمت به طور جهانی استفاده شود.

همه دستگاه های پیشرفته ECG قابلیت تغییر به فرمت کابررا (شامل لید aVR-) را دارند (گاهی مخفف STD برای استاندارد و Cab برای Cabrera استفاده می شوند).

 

فرمت کابررا از سال 1970 به عنوان روش استاندارد گرفتن ECG در سوئد استفاده می شود، اما دیگر کشورها رغبتی به استفاده از این سیستم نداشتند، هرچند فرمت کابررا در بعضی مناطق در برخی کشورها مثل فنلاند، ژاپن و ایتالیا نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.

فواید استفاده از لید aVR- بجای aVR:

  1. aVR- شکاف بین لیدهای I و II را برطرف می کند.
  2. aVR- محاسبه محور الکتریکی قلب را تسهیل می نماید.
  3. aVR- باعت بهبود تشخیص ایسکمی/انفارکتوس حاد می شود (ایسکمی/انفارکتوس اینفریور و لترال)

سیستم نمایش Cabrera

ترتیب نمایش لیدها بصورت استاندارد به این صورت است: I, II, III and aVR, aVL, aVF. از لحاظ تاریخی ابتدا لیدهای I, II, III توسط اینتهوون و سپس لیدهای aVR, aVL, aVF توسط گلدبرگر معرفی شدند.

 

توالی نشان دادن لیدها در فرمت کابررا بر اساس مجاورت لیدها از لحاظ آناتومیکی است، مثلا لید های II, III, aVF که اینفریور قلب را نشان می دهند در کنار هم نمایش داده می شوند.

توالی لیدها در فرمت کابررا به این صورت است: aVL, I, -aVR, II, aVF, III

 

در مثال زیر رادیوگرافی شکستگی بای ملئولار مچ پا، با استفاده از دو سیستم استاندارد و کابررا نمایش داده شده است!:

سیستم نمایش کابررا Cabrera format

در STEMI های اینفریور و لترال، وجود ST elevation در لید -aVR با سایز بزرگتری از انفارکت همراه است.

نمونه ای از فرمت کابررا:

نمونه ای از ECG با سیستم کابررا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *